T4DATA News

THE T4DATA FINAL CONFERENCE AND THE FUTURE OF DATA PROTECTION

Representatives of the European Data Protection Authorities and experts from various EU countries met in Rome during the conference “Rising to the challenge: a look at data protection and beyond” which was held on November 15th in Rome at the Centro Alti Studi Difesa of the Ministry of Defense. The conference was the concluding event of T4DATA – Training For Data, a European project launched in January 2018, coordinated by Fondazione Basso, leader of the international partnership formed by the Authorities of five EU countries, in addition to Italy, Bulgaria, Croatia, Poland and Spain.

The conference was organized by Fondazione Basso together with the Italian Supervisory Authority: once again Fondazione Basso brought its contribution to protecting the rights and the idea of a united Europe in the challenges to the future. In the opening session, Angelo Tofalo, Undersecretary of Defense, Augusta Iannini, vice president of the Italian Supervisory Authority, Giuseppe Busia, general secretary of the Italian Supervisory Authority, and Franco Ippolito, President of Fondazione Basso, paid tribute to the figures of Stefano Rodotà and Giovanni Buttarelli and to their vision of the right to data protection in a European perspective.

During the day, authoritative speakers addressed extremely relevant issues such as the challenges that new and old technologies entail on the operational level for those who monitor and promote compliance with the rules, the protection of data in the IT environment, the methods of analysis of the “big data ”, data and artificial intelligence. The Data Protection Managers of the project’s partner countries and those of important institutions shared their experiences. The results of the T4DATA project have also been announced: a broad training platform on the Regulation consisting of a manual in six languages and courses in attendance and online in the project partner countries. Thanks to the Memorandum of Cooperation, signed between the partners, the training contents will be expanded, updated and made available to professionals  as well as to European citizens interested in the topic.

T4DATA E IL FUTURO DELLA PROTEZIONE DEI DATI

Esponenti delle Autorità di protezione dati europee ed esperti provenienti da vari Paesi dell’Unione si sono confrontati a Roma durante la conferenza “All’altezza delle sfide: uno sguardo alla protezione dei dati e oltre” che si è tenuta lo 15 novembre a Roma presso il Centro Alti Studi del Ministero della Difesa. La conferenza ha chiuso il percorso di T4DATA – Training For Data, progetto europeo avviato nel gennaio 2018, coordinato dalla Fondazione Basso, capofila del partnenariato internazionale formato dalle Autorità di cinque paesi UE, oltre all’Italia, Bulgaria, Croazia, Polonia e Spagna.

La conferenza è stata organizzata dalla Fondazione Basso insieme all’Autorità Garante italiana: la Fondazione ancora una volta ha portato il suo contributo al tema della tutela dei diritti umani per un’Europa unita nelle sfide del futuro. Nella sessione di apertura, sono intervenuti Angelo Tofalo, sottosegretario alla Difesa, Augusta Iannini, vicepresidente del Garante per la protezione dei dati personali, Giuseppe Busia, segretario generale del Garante per la protezione dei dati personali, e Franco Ippolito, Presidente della Fondazione, ha ricordato e reso omaggio alle figure di Stefano Rodotà e Giovanni Buttarelli e alla loro visione del diritto alla tutela dei dati in un’ottica europea.

Nel corso della giornata, autorevoli relatori hanno affrontato temi attualissimi quali le sfide che le nuove e vecchie tecnologie comportano sul piano operativo per chi deve controllare e promuovere il rispetto delle norme, la tutela dei dati in ambito informatico, i metodi di analisi dei “big data”, e l’intelligenza artificiale. I Responsabili Protezione Dati dei paesi partner del progetto e quelli di importanti istituzioni hanno condiviso le loro esperienze, e sono stati anche resi noti i risultati del progetto T4DATA: un’ampia piattaforma formativa sul Regolamento costituita da un manuale in sei lingue e corsi in presenza e online nei paesi partner di progetto. Grazie al Memorandum of Cooperation, siglato tra i partner, i contenuti formativi saranno in futuro ampliati, aggiornati e messi a disposizione dei diversi operatori del settore nonché ai cittadini europei interessati al tema.

PROJECT RESULTS
AGENDA OF THE FINAL CONFERENCE
PRESENTATIONS
PRESS REVIEW
VIDEO
INTERVIEWS: Giuseppe Busia, Antonio Caselli, Silvia Cosma, Anna Dudkowska, Rafael García Gozalo, Marie Georges, Franco Ippolito, Douwe Korff, Alessandro Mantelero, Mariya Mateva, Marko Troselj

THIRD TRANSNATIONAL MEETING: THE RESULTS IN BRIEF AND THE COMMITTMENT FOR THE PROJECT SUSTAINABILITY

The third meeting between partners was held on November 14th, 2019, in Rome at the Fondazione Basso, where partners  summarised activities and results of the project, highlighted strengths and weaknesses and committed to cooperating on the sustainability of the results. T4DATA represented not only a great opportunity to create educational tools useful to the professionals in the data protection field (a manual in six languages, seminars and online platforms), but also a self-training path, by sharing national experiences and realizing and managing trainings. A Memorandum of Cooperation was signed: partners committed to integrating and updating the manual, to continuing exchanging information on the national application of the GDPR and to sharing good practices and lessons learned.

IL TERZO INCONTRO INTERNAZIONALE: SINTESI DEI RISULTATI E IMPEGNO PER LA SOSTENIBILITÀ DEL PROGETTO

Il 14 Novembre 2019, a Roma presso la sede della Fondazione Basso, si è svolto il terzo incontro tra i partner, per sintetizzare le attività e i risultati del progetto, evidenziare i punti di forza e di debolezza e per impegnarsi a cooperare sulla sostenibilità dei risultati. T4DATA ha rappresentato non solo una grande occasione per creare strumenti formativi utili agli operatori del settore (un manuale in sei lingue, seminari e piattaforme online), ma anche un percorso di autoformazione condividendo le esperienze nazionali e realizzando i corsi in presenza e online. E’ stato firmato un Memorandum di Cooperazione che impegna i partner a integrare e tenere aggiornato il manuale, a proseguire nello scambio di informazioni sulle applicazioni nazionali del RGDP e a condividere buone pratiche e lezioni apprese.

2019 TRAININGS

The 2018 meetings and workshops gave the opportunity to DPA representatives to exchange views on the GDPR and its applications. Partners and experts shared knowledge and experiences and delivered a Practical manual for trainers that is going to be a guideline for the trainings of DPOs in each partner country during 2019.

More info on 2019 trainings:
Italy: https://www.t4data.gpdp.it/login/index.php
Spain: https://forma2.inap.es/courses/AEPD/AEPD19-01/2019_T2/about
Croatia: https://t4data.eu/
Bulgaria: https://www.cpdp.bg/?p=news_view&aid=1417
Poland: https://t4data.uodo.gov.pl/

Pratical Manual for Trainers (pdf)

FORMAZIONE 2019

Gli incontri e workshop del 2018 hanno permesso alle Autorità di progetto di scambiare opinioni sul nuovo Regolamento e sulle sue applicazioni.  Partner ed esperti hanno condiviso le loro conoscenze ed esperienze in un manuale pratico per formatori che sarà la linea guida per la formazione locale dei RDP di ciascun paese partner durante il 2019.

Per informazioni sui corsi 2019:
Italia: https://www.t4data.gpdp.it/login/index.php
Spagna: https://forma2.inap.es/courses/AEPD/AEPD19-01/2019_T2/about
Croazia: https://t4data.eu/
Bulgaria: https://www.cpdp.bg/?p=news_view&aid=1417
Polonia: https://t4data.uodo.gov.pl/

T4DATA – Manuale per gli RPD

IN OCTOBER, SECOND TRANSNATIONAL TRAINING FOR TRAINERS AND ORGANIZATIONAL MEETING OF PARTNERS IN WARSAW.

During the last months the outputs of the June training were fine tuned and from 8 to 11 October Partners and experts met once more, this time in Warsaw. The meeting was an opportunity for carrying on the dicussion on the GDPR and especially on DPAs’ experiences in matter of the National application of the new regulatory system.

IMG_20181008_140918Organized by the Polish DPA (UODO), the training dealt with the role and activities of the Data Protection Officer, DPO, according to the GDPR and with the contribution that each DPA can give for DPOs training. With a view to the Public Administration, T4DATA provides for both classroom seminars and online training – webinars, in each Partner’s language, addressed to DPOs and throughout 2019. Local seminars will be four in each country (Bulgaria, Croatia, Italy, Poland and Spain), where webinars will run on an IT platform from February-March. They will be drafted in different training modules in order to match the needs of the trainees. They will include training materials, excerpts of the local seminars, interactive debates and evaluation questionnaires regarding the training contents. T4DATA forsees to reach more than 10,000 trainees for each Partner country.

In the months to come DPAs will then be at work in order to define the contents of the training, supported by the experts Marie Georges and Douwe Korff, authors of the T4DATA Manual for the training of DPOs.

IN OTTOBRE, SECONDO TRAINING TRANSNAZIONALE E INCONTRO ORGANIZZATIVO TRA PARTNER A VARSAVIA

IMG_20181009_094239Dopo alcuni mesi di messa a punto dei risultati del training di giugno, dall’8 all’11 di Ottobre Partner ed esperti si sono incontrati di nuovo, questa volta a Varsavia. E’ stata l’occasione per un rinnovato confronto sul Regolamento e, soprattutto, sulle esperienze che ciascuna Autorità ha avuto nell’applicazione delle nuove regole in ambito nazionale . Organizzato dall’Autorità Polacca (UODO), il training ha affrontato nello specifico la nuova figura del Responsabile della Protezione dei Dati, RPD, le funzioni che il Regolamento gli assegna e il contributo che ciascuna Autorità nazionale può dare nella formazione delle competenze del RPD stesso. Nel rivolgersi alla Pubblica Amministrazione, T4DATA prevede seminari in presenza e online, in lingua locale, rivolti ai RPD e durante tutto il 2019. I seminari in presenza saranno quattro per ciascuna nazione (Bulgaria, Croazia, Italia, Polonia, Spagna) mentre i seminari online – webinar – saranno disponibili su piattaforma a partire da febbraio-marzo in moduli di apprendimento distinti, secondo gli interessi formativi dei professionisti, con materiale di consultazione, pillole dei corsi in presenza, discussioni interattive e, infine, questionari di valutazione in merito all’apprendimento. T4DATA prevede di raggiungere oltre 10.000 professionisti per ciascuna nazione.

Nei prossimi mesi le Autorità saranno quindi al lavoro per la definizione dei contenuti della formazione, coadiuvati dagli esperti Marie Georges e Douwe Korff, autori per T4DATA del Manuale per la formazione dei Responsabili della Protezione dei Dati.

PARTNERS AT PALAZZO WEDEKIND FOR THE FIRST TRANSNATIONAL TRAINING

2018-06-12-10.35.14The First Transnational Training for DPAs took place on the 11, 12 and 13 June in Rome, in the wonderful Palazzo Wedekind. It was organized by the Italian Office for Personal Data Protection in collaboration with Fondazione Basso. Two experts from the FREE Group, Marie Georges and Douwe Korff, and almost thirty DPA officers from the Partner countries participated in the event.

2018-06-11-11.58.18The training was designed as a debate on the structure and contents of one of the main outputs of the projects, a “Practical Manual for Trainers” drafted by the FREE experts, i.e. a guide to DPAs for implementing National webinars and local seminars adressed to almost 600 DPOs, Data Protection Officers, of the public sector. Webinars and local seminars will be held in 2019 and their goal will be primarily to raise the awareness of role and main duties of future DPOs.

Next date for the Transnational Training for DPAs: 8, 9, 10 October 2018, in Warsaw.

PARTNER A PALAZZO WEDEKIND PER IL PRIMO TRAINING TRANSNAZIONALE

Il primo training transnazionale per i DPA si è svolto l’11, 12 e 13 giugno a Roma, nel meraviglioso Palazzo Wedekind. È stato organizzato dall’Autorità italiana per la protezione dei dati personali in collaborazione con la Fondazione Basso. Hanno partecipato all’evento due esperti del gruppo FREE, Marie Georges and Douwe Korff, e quasi trenta funzionari  delle Autorità partner di progetto.

La formazione è stata concepita come un dibattito sulla struttura e sui contenuti di uno dei principali risultati di T4DATA, un “Manuale pratico per formatori” elaborato dagli esperti FREE, ovvero una guida alle Autorità per la creazione di webinar nazionali e seminari locali indirizzati a circa 600 Responsabili per la protezione dati del settore pubblico. Webinar e seminari locali avranno luogo nel 2019 e il loro obiettivo sarà principalmente quello di aumentare la consapevolezza del ruolo e dei principali compiti dei futuri DPO.

Prossima data per la formazione transnazionale per le DPA: 8, 9, 10 ottobre 2018, a Varsavia.

FIRST T4DATA PARTNERS MEETING IN ZAGREB

On March 13, 2018, the representatives of Fondazione Basso and of the Italian Data Protection Authority participated in the Firts Partners Meetig of T4DATA, organized by the Croatian Personal Data Protection Agency (AZOP) in Zagreb.

IMG_0907The meeting was an opportunity to discuss issues related to the tasks assigned to partners and to the project management, financing and reporting. However, the main topic of the talks was the organization and structure of the First Transnational Training addressed to DPAs  to be held in June in Rome. The training aims at strengthening DPAs understanding on the GDPR, fostering mutual learning and exchange of experience and strengthening their capacities to train end-beneficiaries, with particular regards to civil servants. It will involve a target group of at least 20 DPAs’ officials, coming from all the Member States of the consortium.

PRIMO INCONTRO TRA PARTNER DEL PROGETTO T4DATA A ZAGABRIA

Il 13 marzo 2018, i rappresentanti della Fondazione Basso e dell’Autorità per la protezione dei dati italiana hanno partecipato al primo meeting dei partner di T4DATA, organizzato dall’Agenzia croata per la protezione dei dati personali (AZOP) a Zagabria.

L’incontro è stato l’occasione per discutere questioni relative ai compiti assegnati ai partner e alla gestione del progetto, del finanziamento e della rendicontazione. Tuttavia, il tema principale dei colloqui è stata l’organizzazione e la struttura del primo corso di formazione transnazionale rivolto agli amministratori delegati che si terrà a giugno a Roma. La formazione mira ad approfondire aspetti specifici del nuovo Regolamento, promuovendo l’apprendimento reciproco e lo scambio di esperienze e rafforzando le loro capacità di formare i beneficiari finali, con particolare riguardo ai dipendenti pubblici. Coinvolgerà un gruppo target di almeno 20 funzionari delle Autorità per la protezione dei dati, provenienti da tutti gli Stati membri del consorzio.

t4dataheader

.